Ansgarskolen besøker Kristiansand fengsel

Hanne-Mari Horverak er student ved Musikk på Ansgar høyskole, hun har tatt med seg en gjeng for å besøke Kristiansand fengsel.

Hva var det som gjorde at du ble med i dette?

I fjor hadde vi et fag som vi kalte Musikk-formidling. Det gikk ut på at vi skulle lage «hus-konserter» og gi folk på skolen det man kaller gode musikkopplevelser, som vi evaluerte i etterkant. Bodil (som underviser i musikk) oppmuntret oss sterkt til å gjøre dette også andre steder enn på skolen. Jeg og Birgitte i klassen hadde reflektert litt over at vi tror at musikk finnes for noe mer, og yttret dette for Bodil. Og vips befant vi og to medstudenter oss på «Tingtoppen»-Kristiansand Kretsfengsel sammen med fengselsprest Bjarte Leer Salvesen. Vi gjorde vår greie, og de innsatte gav oss brakapplaus. For disse var dette netopp mer enn en konsert -De som hadde vært der lenge, hadde ikke vært på konsert på et år! Musikk har høy stjerne på «Tingtoppen». Etter konserten lærte Birgitte bort et par riff, som igjen lærte riffet videre til to andre innsatte.

Sist søndag gjestet vi igjen Tingtoppen med en ny gjeng Ansgar-studenter og laget god-musikk til Bjartes gudstjenester på to avdelinger. Etter gudstjenesten trillet kirkekaffe-tralla inn, og gitaren gikk på rundgang i sofaene på domsavdelingen. En velkjent melodi lyder fra en litt sjenert mann. Det er riffet til Birgitte -spilt av en annen innsatt- hun lærte bort i fengslet for et halvt år siden.

Er man i fengsel er man faktisk i fengsel; De stikker ikke ned på happy-time og tar en kebab, eller "henger" på facebook. De få inntrykkene som går inn, setter seg solid igjennom alle hodets tankebaner og hjertets nervebaner. Og kanskje blir inntrykkene til noe godt? Kanskje skapes det noe nytt, som kan gi de «innsatte» en inngang inn i en lys fremtid? -En slik fremtid Gud har planlagt for alle barna sine, -også de barna som «mørket» har herja med.

Denne høsten kan de studentene som ønsker være med å «lyse opp» hverdagen til de innsatte på Tingtoppen. Over 20 studenter har allerede signalisert at de ønsker å være med.

Les en lengre versjon på bloggen her eller innslag fra NRK her